

Från vänster: Maria Mustonen (V), Arvid Vikman Rindevall (S), Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd. Foto: Stockholm stad
Stockholms nya återbrukscentral för byggmaterial är nu invigd. Anläggningen, ÅBC, ska ta till vara på resurser från byggprojekt, sortera och lagra material samt skapa nya vägar för återbruk i stadens verksamheter.
Bakom satsningen står Stockholms stad, som driver återbrukscentralen i egen regi. Målet är att stadens byggande bolag och förvaltningar ska kunna minska sin klimatbelastning genom att använda byggmaterial igen i större omfattning.
Praktik och lärande på samma plats
Återbrukscentralen ska inte bara fungera som en plats för hantering av material. Den är även tänkt som ett nav för kunskap om cirkularitet i byggbranschen. Med utbildnings- och mötesytor ska anläggningen bidra till erfarenhetsutbyte, nya arbetssätt och gemensamt lärande kring resurseffektivt byggande.
För byggsektorn innebär satsningen ytterligare ett steg mot mer organiserade flöden för återbruk. När material kan tas om hand, kvalitetssäkras och göras tillgängligt igen ökar möjligheterna att minska både avfall och behovet av nytillverkade produkter.
Vill bidra till omställningen
Vid invigningen deltog representanter från stadens politiska ledning. För verksamheten är starten ett viktigt steg i arbetet med att göra återbruk till en mer självklar del av byggprocessen.
– Det känns fantastiskt att vi äntligen är igång! Vi ser fram emot att bli en del i omställningen till en cirkulär byggsektor, säger Jacob Landin, enhetschef ÅBC.
Källa: Stockholms stad













































































































































