

Svensk Betongs medlemsföretag ökade produktionsvolymen under första kvartalet 2026 jämfört med första kvartalet 2025. Bild: Svensk Betong
Produktionsvolymerna för betong ökade under första kvartalet 2026 jämfört med samma period året före. Uppgången märks framför allt inom bostadsbyggandet.
Svensk Betongs Betongindikator visar att medlemsföretagens produktionsvolymer ökade under första kvartalet 2026. Den totala volymen uppgick till 985 000 kubikmeter betong, jämfört med 945 000 kubikmeter under första kvartalet 2025. Det motsvarar en ökning på omkring fyra till fem procent.
– Marknadsprognosen baseras på faktisk produktion. Den blir på så sätt en temperaturmätare på både konjunkturläge och branschens aktivitetsnivå. Det ser ut som vi har nått botten och nu börjar det vända uppåt så sakta, även om det sker från låga nivåer, säger Henrik Vinell, vd på Svensk Betong.
Störst ökning syns inom bostadsbyggandet, där volymen steg från 630 000 till 663 000 kubikmeter. Inom infrastruktur ökade volymen från 315 000 till 322 000 kubikmeter. Enligt Svensk Betong pekar utvecklingen på att marknaden långsamt börjar vända uppåt, om än från låga nivåer.
Källa: Svensk Betong
































































































































































